Rozwój elektromobilności
Auta z napędem elektrycznym lub hybrydowym mają coraz większy udział w rynku motoryzacyjnym. Duże znaczenie mają tu oczywiście kwestie ekologiczne. Jednak warto mieć na uwadze, że w przypadku takich rozwiązań konieczne są też pomiary elektromagnetyczne. Czy nowoczesne auta generują dodatkowe pole elektromagnetyczne?
W dobie pogłębiającego się kryzysu ekologicznego, rozwój elektromobilności nabiera coraz większego znaczenia. Auta z napędem elektrycznym lub hybrydowym (PS-EH) mają ograniczyć emisję spalin do atmosfery. Nie można jednak zapominać, że w ich przypadku konieczne są pomiary elektromagnetyczne. Tym bardziej że pojazdy elektryczne wykorzystywane są również w transporcie publicznym. Co więcej, prognozuje się, że liczba autobusów napędzanych elektrycznie będzie się w Polsce zwiększać każdego roku. Czy laboratoria pomiarowe będą miały z tego powodu więcej pracy?
Napęd elektryczny, a pole elektromagnetyczne
Użytkowanie pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym siłą rzeczy rodzi potrzebę ładowania ich źródeł energii. Może się ono odbywać w sposób przewodowy lub bezprzewodowy. Wprowadzanie do użytku tego typu aut oraz autobusów powoduje, że konieczne są też pomiary pola elektromagnetycznego generowanego wskutek korzystania z nich. W ich przypadku źródłem PEM są zarówno silniki napędowe, ich układy zasilające, jak i infrastruktura służąca ich ładowaniu. Warto dodać, że parametry pola elektromagnetycznego zależą od różnych czynników, takich jak chociażby tryb jazdy, rodzaj instalacji czy sposób ładowania.
![](https://kwant-lab.pl/wp-content/uploads/2023/10/pole-elektromagnetyczne-1024x682.jpg)
Skala zagrożenia
Pole elektromagnetyczne może wywierać negatywny wpływ na ludzki organizm, a skala tego zjawiska zależna jest od jego częstotliwości. Dlatego pomiary elektromagnetyczne konieczne są wszędzie tam, gdzie występuje PEM. Skala problemu w odniesieniu do PS-EH nie została jeszcze wystarczająco dobrze zbadana. Niemniej jednak już dziś wiadomo, że poziom ekspozycji na PEM niewielkiej częstotliwości jest wyższy w przypadku aut elektrycznych niż w przypadku aut spalinowych.
Problemem są też stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Dlatego pomiary pól elektromagnetycznych powinny uwzględniać również te elementy infrastruktury. Przeprowadzone dotychczas badania, dotyczące pola elektromagnetycznego generowanego przez PS-EH i infrastruktury ładowania nie wykazały, póki co większych nieprawidłowości. Jednak dynamicznie wzrastająca ilość PS-EH w Polsce przemawia za koniecznością prowadzenia regularnych badań na tym polu.